Stockholm Halvmaraton

Stockholm Halvmaraton

I början av september går starten varje år på Strömbron utanför slottet i centrala Stockholm. Löparna börjar en löpfärd på 21 kilometer, rättare sagt 21 042 meter, runt hela huvudstaden med hejarklack större delen av vägen. Har de tur bjuds det på strålande väder för löpare, det vill säga 16 grader och sol. Senaste året var det ungefär 10 000 anmälda, vilket är lite över medel på hur många som brukar anmäla sig. Det är mycket mer än bara ett lopp, skulle hellre vilja kalla det en folkfest där deltagarna är i alla åldrar från 18 år som är minimum till pensionärer. Alla springer i sitt egna tempo och i de senare startgrupperna är det mer motionärer som kanske springer sitt första halvmaraton. I de första startgrupperna finns givetvis eliten som springer för att slå världsrekordet som är 58 minuter och 23 sekunder, satt av Zersenay Tadese den 21 mars 2010.

 

Bansträckningen

Bansträckningen ser lite olika ut från år till år men i det stora hela är de likadana. Senaste året började löparna på Strömbron, sprang längs Kungsträdgården fram till Norrlandsgatan, vek upp på Mäster Samuelsgatan och in i Klaratunneln, för att sedan komma ut vid Tegelbacken. Där springer de förbi Stockholms Stadshus och fortsätter på Klarastrandsleden och ut på Kungsholmen, för att sedan springa tillbaka längs Norr Mälarstrand och passera slussen där det är många som hejar på, dansare längs vägen och vätskepåfyllning. Därefter fortsätter man på Söder Mälarstrand, ut så långt det går på västra Södermalm, upp i Tantolunden och sedan genom Slussen igen och tillbaka till mål framför Sveriges Riksdagshus. Det är verkligen en fin bansträckning där man får se många fina delar av Stockholms innerstad. Förr brukade man gå i mål på Stockholms Stadion, vilket man gör på Stockholm Marathon, vilket många tycker är synd då det nästan blivit till en tradition.

 

Vad löparna bjuds på under loppet

Att behöva bära med sig på eget mellanmål och vätska är definitivt inget du som löpare och deltagare i loppet behöver tänka på. Under hela banan finns det vätskestationer minst var 5e kilometer där det bjuds på vanligt vatten, vatten med lite salt i eftersom man förlorar mycket salt när man springer samt energidryck. Lopp som är 10 km eller kortare behöver man oftast inte fylla på med så mycket vätska med salt eller energidryck, eftersom det inte pågår i samma tid, men när det närmar sig 2 mil är det viktigt att fylla på med mineraler, annars kan de sista 5 km bli långt ifrån njutbart. Dessutom börjar de dela ut dextrosol under den andra halvan av loppet, som är optimalt att krossa med tänderna och lägga under tungan där man har kapillärer nära ytan och är det snabbaste sättet att ta upp energin. Dextrosol innehåller fruktsocker som ger energi på ungefär 10-15 minuter. Det finns även energibars och krämer längs vägen som fungerar på samma sätt som dextrosol. Under hela vägen möts löparna dessutom av hejarklackar, peppande privatpersoner, dansare, cheerleaders och andra typer av supportande grupper. Väl framme i mål får man en goodiebag med frukt, tidningar och en medalj.

 

Anmäl dig!

Att springa ett halvmaraton krävs lite träning för att man ska ta sig igenom, till skillnad från lopp som är en mil, där många kan ta sig igenom på ren vilja. Att springa 21 kilometer utan att tycka hela loppet är outhärdligt kräver ungefär kontinuerlig träning minst ett halvår före loppets start. Dessutom ska man helst ha sprungit minst 15 kilometer innan utan att man är näst intill medvetslös när man är klar. Men när man väl springer loppet är det en sådan kick som är obeskrivlig och förstås bara av dem som upplevt den. Känslan efter och hur nöjd man är över sig själv är oslagbar! Dessutom är halvmaraton-lopp något där det inte bedrivs betting-verksamhet på, vilket ytterligare är ett tecken på att det är genuint och något som alla, oavsett form och ålder, kan delta i.